“Terkejut beruk masuk rumah mak suami, bukan main bergaya tapi bilik macam sarang tikus”

Oleh WAN SITI AMINAH

Seorang wanita tidak pernah menduga, insan yang dianggap pengotor mampu mengubah kehidupannya dengan suami dengan sekelip mata.

Bertemu jodoh dengan lelaki yang tidak memiliki harta, wanita itu baru mengenal realiti hidup selepas memutuskan untuk mendirikan rumah tangga di usia muda.

Ingin kisahnya dijadikan pengajaran, berikut perkongsian wanita yang mengubah pandangan terhadap insan kekurangan setelah dipinggirkan keluarga.

“Aku dan suami berkahwin di usia muda. Masa itu, aku baru selesai mengambil ujian STPM (Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia). Suami pula masih belajar di sebuah pusat kemahiran. Aku menikahi suami yang tiada harta. Waima sebuah motor pun atas ihsan bapa mertua memandangkan suami masih belajar.

“Kami menikah tanpa majlis. Yang tahu hanyalah ahli keluarga terdekat. Pihak suami pula hanya ibunya sahaja yang tahu anak lelakinya menikah di pejabat agama. Bapa mentua merupakan bekas tentera pencen. Jadi sejak kecil, suami dan adik-beradiknya telah diajar untuk menyelesaikan masalah sendiri.

“Kami bernikah pada 11 tahun lalu. Masa awal perkahwinan, hidup aku dan suami sangat susah. Menumpang di kediaman rakan suami yang sudah berkeluarga. Rumah pertama kami tumpang, aku dan suami tiada bilik. Hanya tidur di ruang tamu, di depan televisyen. Hal ini kerana suami masih belajar.

Baca Artikel Penuh