“Mentua doakan suami dapat jodoh lebih baik depan aku, rupanya dia tak suka suri rumah”

Oleh WAN SITI AMINAH

Hati wanita manakah yang tidak terluka apabila menyedari kehadiran dirinya sebagai menantu rupanya tidak disenangi oleh insan bergelar mentua.

Meskipun sudah berusaha sehabis baik untuk mengambil hati mentua, wanita yang dikenali sebagai Raihan itu bagaimanapun sering dihambur dengan kata-kata kasar.

Hubungan mereka mula memburuk selepas ibu mentua mendoakan agar suami Raihan mendapatkan jodoh yang lebih baik sejurus sahaja lelaki itu dinaikkan pangkat.

Berikut perkongsian Raihan yang berjuang mempertahankan perkahwinan walaupun dipandang rendah oleh mentua kerana statusnya sebagai suri rumah.

“Ibu kepada suami tidak sukakan saya atas banyak faktor. Bukannya tidak mencuba memperbaiki hubungan, tetapi kata-katanya acapkali melukakan hati yang hampir sembuh. Setiap kali dihambur dengan kata-kata itu, saya tetap bertahan untuk tidak membalas. Tetapi saya percaya Allah itu Maha Adil dan Maha Mendengar.

“Saya ini ibu yang bekerja tetapi berhenti kerana kesihatan anak tidak menentu. Berhenti saya dari kerja bukan dengan poket kosong. Saya mendapat imbuhan yang agak lumayan. Wang itu saya gunakan untuk membantu suami mana yang kurang. Tetapi, saya tidak ceritakan pada sesiapa.

Baca Artikel Penuh