“Ada hati suami minta RM500 beli barang pancing, makan minum pun aku tanggung”

Oleh WAN SITI AMINAH

Seorang wanita sudah mulai hilang sabar dengan sikap sang suami yang sentiasa mencari alasan untuk tidak menjalankan tanggungjawabnya dalam mencari nafkah.

Lebih memburukkan keadaan, wanita dikenali sebagai Nad itu malah dipersalahkan suaminya kerana kononnya terlalu mendesak lelaki berkenaan untuk keluar mencari pekerjaan.

Rela berkorban dengan berkongsi ‘hasil’ penat lelahnya mencari rezeki bersama suami, berikut perkongsian Nad mengenai sikap lelaki itu yang seakan tidak menghargai pengorbanannya.

Assalamualaikum. Nama saya Nad, berkahwin sekitar empat tahun yang lalu namun belum dikurniakan zuriat. Saya bekerja sebagai kerani, suami pula suri rumah yang berjaya. Pada dua tahun yang lalu, suami berhenti kerja sebab dia bergaduh dengan rakan kerja. Kemudian dia menganggur selama beberapa bulan.

“Selepas tiga bulan saya tanggung semua makan dan minum serta segala kos utiliti, suami berkata dia berniat membuka perniagaan daging bersama abangnya. Tetapi selepas dua bulan, ada pergaduhan besar bersama abangnya pula. Saya terpaksa tanggung makan dia semula.

“Suami hanya mula mencari kerja dan pergi temu duga selepas satu tahun menjadi suri rumah yang berjaya. Esoknya, suami diterima bekerja di syarikat pengangkutan. Baru setengah hari bertugas, dia mahu balik rumah kerana katanya syarikat itu bayar gaji kecil. Saya bawa motor dari Rembau ke Klang untuk mengambil dia.

Baca Artikel Penuh